Avdelning Anslutningar tillhandahåller divisionsgemensam projektledning för lön, ekonomi och e-handel. För enheten Projekt och anslutnings del är uppdraget att leda arbetet med att ansluta de statliga kundmyndigheterna till Statens servicecenter lönestjänst samt ekonomi och e-handelstjänster. Under de närmaste åren kommer vi att ansluta ett flertal myndigheter till våra administrativa tjänster inom e-handel och lön. 

På enheten är vi i dagsläget tolv medarbetare fördelade på orterna Östersund, Gävle och Stockholm. Vi är en mycket kompetent och bra grupp projektledare där du får möjlighet att utvecklas tillsammans med oss.

Enhetens arbetssätt medger goda förutsättningar att arbeta hemifrån vid behov.

”Som projektledare är du en vital del i vårt arbete med att ansluta nya myndigheter till våra tjänster! Om du tycker om att samarbeta med andra, ha stimulerande arbetsuppgifter och många kontakter kommer du till helt rätt ställe här hos oss i vårt trivsamma gäng” - Medarbetare på enheten

Huvudsakliga arbetsuppgifter: 

Rollen som Projektledare innebär att leda arbetet med att ansluta statliga myndigheter till Statens servicecenters tjänster. Det ingår även att projektleda interna utvecklingsprojekt. Vi arbetar efter en standardiserad anslutningsprocess och en tydlig projektmetodik. Alla våra projekt bedrivs enligt projektstyrningsmodell PPS.

Du kommer att arbeta i team med erfarna medarbetare som består av bl.a. teknisk projektledare, verksamhetsspecialist, systemförvaltare och specialist inom kundservice. Teamet har en hög laganda och hjälps åt med de utmaningar som uppstår men din roll innebär även mycket självständigt arbete. 
Dessa personer leder du i det dagliga arbetet. Du ansvarar för att säkerställa förberedelser av system och leveransorganisation samt kundservice för kunden. 

En stor del av din arbetstid spenderas i nära dialog med kunder och leverantörer samt innefattar administrativa delar i projektverktyget Antura. Ditt ansvar är att projekten genomförs i tid med hög kvalité och till den kostnad som är budgeterad. 

Arbetet är kommunikativt, dynamiskt och mångsidigt. Du har ett erfaret bevisat seniort ansvarsfullt och starkt ledarskap, visat mycket god kommunikationsförmåga och arbetar med tydlig struktur. Du har förmåga till att tänka strategiskt och ha ett brett perspektiv på frågeställningarna du möts av. Du prioriterar och delegerar till övriga medlemmar inom projektet och rapporterar regelbundet till seniora kundstyrgrupper och interna styrgrupper.

Du har god kompetens vad förändringsledning innebär och förstår vilka förändringar som behöver vidtas för kunden för att få lyckade projekt.

Med din kompetens bidrar du även till avdelningen och enhetens utveckling.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen inom området eller kunskap förvärvat genom erfarenhet
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet som projektledare för tjänsteleveranser inom HR-, ekonomi- eller löneområdet alternativt från annat område som bedöms likvärdigt
• Har vana av att driva flera parallella projekt
• Har erfarenhet av nära samarbete med systemleverantörer

Det är meriterande om du har:


• Dokumenterad erfarenheten av förändringsledning
• Projektledarerfarenhet från offentlig verksamhet
• Erfarenhet att arbeta enligt projektstyrningsmodell såsom PPS eller motsvarande
• Erfarenhet av Heroma och Antura

Vidare ska du ha förmåga till:


• Att vara strukturerad, drivande och målinriktad
• Mycket god kommunikativ förmåga både i tal och skrift, du uttrycker dig klart, tydligt och pedagogiskt i både tal och skrift.
• Att kunna hantera och stimuleras av att ha många olika kontaktytor
• God analytisk förmåga och kan snabbt skapa dig en överblick kring ditt arbete.
• Att leda och arbeta i team

Övrigt


Anställningen är tillsvidare och heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund, Gävle eller Stockholm.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten kan vara inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär löpande registerkontroll hos Säkerhetspolisen.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 18 augusti 2024. 
Vi planerar att hålla intervjuer vecka 35-37.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.

(Under vecka 28-32 har rekryterande chef semester. Under denna period kan du skicka ett sms till Desirée Vängman så återkommer hon till dig snarast).

Snabbfakta om arbetsgivaren
Statens servicecenter Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter. Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv. Läs gärna mer om oss här. Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare. Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Desirée VängmanEnhetschef072-732 88 92
Towa EngFacklig kontaktperson Saco-S010-456 03 91
Annika AnderssonFacklig kontaktperson ST010-456 00 57
Håkan AleniusFacklig kontaktperson, SEKO026-65 65 82