Organisation
Statens servicecenter leds av en styrelse som utses av regeringen. Generaldirektör Åsa Lindh ingår i styrelsen och ansvarar för den löpande verksamheten på myndigheten.
På Statens servicecenter arbetar cirka 1 500 anställda. Verksamheten är organiserad i verksamhetsområden, avdelningar och enheter.
Verksamhetsområde myndighetsservice
Verksamhetsområde myndighetsservice levererar administrativa tjänster och konsultstöd inom ekonomi, lön och HR till andra statliga myndigheter. Våra administrativa kontor finns i Gävle (huvudkontor), Eskilstuna, Göteborg, Lund, Norrköping, Sollefteå, Stockholm och Östersund.
Verksamhetsområde medborgarservice
Verksamhetsområde medborgarservice ansvarar för de lokala statliga servicekontoren som finns över hela landet. På servicekontoren får privatpersoner och företagare vägledning i ärenden hos Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Verksamhetsområde IT och utveckling
Verksamhetsområde IT och utveckling ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö, leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten.
Verksamhetsområde styrning och verksamhetsstöd
Verksamhetsområde styrning och verksamhetsstöd samlar myndighetens interna stöd- och ledningsfunktioner för ekonomi, fastighet, HR, kommunikation, juridik och säkerhet.