Kontakta oss

Det finns olika kontaktvägar till Statens servicecenter beroende på vem du är och vad ditt ärende gäller.

Alla mejl och brev som kommer in till Statens servicecenter blir allmän handling och kan komma att diarieföras. Vi kan behöva lämna ut dem om någon begär det.

Ringer du från en myndighet är telefontiden 9-12.

Service via Portalen

Portalen är vägen in till Statens servicecenters service för dig som är anställd på en myndighet som är kund till oss.

Du kan hitta information och få hjälp med service- och supportärenden. Ditt ärende kan gälla exempelvis en felanmälan, beställning av olika typer av intyg eller en fråga du har. Du kan registrera ditt ärende dygnet runt.

Portalen för statsanställda

Service via telefon 0771-456 000

Våra ordinarie öppettider är vardagar klockan 09.00-12.00.

Avvikande öppettider kundservice

Skicka in underlag vid föräldraledighet

Är du föräldraledig och därmed inte har åtkomst till Portalen kan du skicka in ditt underlag via underlag@statenssc.se. Uppge alltid vilken myndighet som är din arbetsgivare och skicka separat e-post för varje underlag.

Vi får av säkerhetsskäl inte svara via e-post på frågor som innehåller personuppgifter, som namn eller adress. Vi kan inte heller skapa nya ärenden. 

Det här får du hjälp med på ett servicekontor

På servicekontoren får privatpersoner och företag service och information i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets tjänster.

På vissa utvalda servicekontor kan du dessutom få vägledning och information om Migrationsverkets tjänster.

Hitta till något av våra servicekontor

Boka tid på ett servicekontor som utfärdar id-kort

Du måste personligen besöka ett av våra servicekontor för att kunna ansöka om id-kort. Innan du kommer till servicekontoret ska du boka tid för besöket. Tänk på att det bara går att ansöka om id-kort på vissa servicekontor.

Boka tid för ansökan om id-kort

Servicekontor som utfärdar id-kort

På våra servicekontor samarbetar vi med flera andra myndigheter för att kunna vägleda i att använda deras e-tjänster och svara på generella frågor.

Har du en fråga om ett pågående ärende eller har frågor om deras tjänster kan du nå dem via deras kundtjänster:

Arbetsförmedlingen

arbetsformedlingen.se
Telefon kundtjänst: 0771-416 416

Försäkringskassan

forsakringskassan.se
Telefon kundtjänst: 0771-524 524

Pensionsmyndigheten

pensionsmyndigheten.se
Telefon kundtjänst: 0771-776 776

Skatteverket

skatteverket.se
Telefon kundtjänst: 0771-567 567


Telefon växel 0771-451 000

Våra ordinarie öppettider är vardagar klockan 09.00-16.00.

Avvikande öppettider växel

Mejl

För frågor avseende allmänna handlingar eller Statens servicecenters verksamhet i övrigt, kontaktas myndighetens registratur via: registrator@statenssc.se
Vi kan tyvärr inte svara via mejl på frågor om personliga uppgifter eller ärenden.

Servicekontor

Hitta till något av våra servicekontor

Administrativa kontor

Besöks- och postadresser

scbid

​Verksamhetsort

​Postadress

​Besöksadress

30011

​Eskilstuna

​Statens servicecenter

Box 84

631 02 Eskilstuna

Karlhovbergsgatan 43A

30001

​Gävle (huvudkontor)

​Statens servicecenter

FE 15

801 71 Gävle

Ruddammsgatan 30

30007

​Göteborg

​Statens servicecenter

Box 1024

405 21 Göteborg

​Packhusplatsen 3

30009

Lund

Statens servicecenter
Box 11
201 20 Malmö

Leveransadress:
Östergatan 16B
211 25 Malmö

Kattsundsgatan 12,
Malmö

30008

​Norrköping

Statens servicecenter
Box 2235
600 02 Norrköping

Hospitalsgatan 3

30003

​Stockholm

​Statens servicecenter

Box 11134

100 61 Stockholm

​Sankt Paulsgatan 6

40135

Sollefteå

Box 250
881 26 Sollefteå

Hågesta 104

30002

​Östersund

​Statens servicecenter

FE 15

832 81 Frösön

​​Öneslingan 11,
Frösö strand,
Frösön


Kontakta oss via Texttelefoni.se

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

  • För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.texttelefoni.se.

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Bildtelefoni.net

  • För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via bildtelefoni.net. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.bildtelefoni.net.

Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Teletal

  • Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.

Teletal har öppet vardagar klockan 7:30 – 20:00 och helger klockan 12:00 – 16:00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.teletal.se.

Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Senast uppdaterad: 2024-07-26
Publicerad: 2018-02-15