Kontakta oss
Det finns olika kontaktvägar till Statens servicecenter beroende på vem du är och vad ditt ärende gäller.
Alla mejl och brev som kommer in till Statens servicecenter blir allmän handling och kan komma att diarieföras. Vi kan behöva lämna ut dem om någon begär det.
Ringer du från en myndighet är telefontiden 9-12.
Anställd vid myndighet
Service via Portalen
Portalen är vägen in till Statens servicecenters service för dig som är anställd på en myndighet som är kund till oss.
Du kan hitta information och få hjälp med service- och supportärenden. Ditt ärende kan gälla exempelvis en felanmälan, beställning av olika typer av intyg eller en fråga du har. Du kan registrera ditt ärende dygnet runt.
Service via telefon 0771-456 000
Våra ordinarie öppettider är vardagar klockan 09.00-12.00.
Avvikande öppettider kundservice
Skicka in underlag vid föräldraledighet
Är du föräldraledig och därmed inte har åtkomst till Portalen kan du skicka in ditt underlag via underlag@statenssc.se. Uppge alltid vilken myndighet som är din arbetsgivare och skicka separat e-post för varje underlag.
Vi får av säkerhetsskäl inte svara via e-post på frågor som innehåller personuppgifter, som namn eller adress. Vi kan inte heller skapa nya ärenden.
Besök servicekontor
Det här får du hjälp med på ett servicekontor
På servicekontoren får privatpersoner och företag service och information i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets tjänster.
På vissa utvalda servicekontor kan du dessutom få vägledning och information om Migrationsverkets tjänster.
Hitta till något av våra servicekontor
Boka tid på ett servicekontor som utfärdar id-kort
Du måste personligen besöka ett av våra servicekontor för att kunna ansöka om id-kort. Innan du kommer till servicekontoret ska du boka tid för besöket. Tänk på att det bara går att ansöka om id-kort på vissa servicekontor.
Kontakta andra myndigheter
På våra servicekontor samarbetar vi med flera andra myndigheter för att kunna vägleda i att använda deras e-tjänster och svara på generella frågor.
Har du en fråga om ett pågående ärende eller har frågor om deras tjänster kan du nå dem via deras kundtjänster:
Arbetsförmedlingen
arbetsformedlingen.se
Telefon kundtjänst: 0771-416 416
Försäkringskassan
forsakringskassan.se
Telefon kundtjänst: 0771-524 524
Migrationsverket
migrationsverket.se
Telefon kontaktcenter: 0771‑235 235
Pensionsmyndigheten
pensionsmyndigheten.se
Telefon kundservice: 0771-776 776
Skatteverket
skatteverket.se
Telefon kundtjänst: 0771-567 567
Kontakta oss i övriga frågor
Telefon växel 0771-451 000
Våra ordinarie öppettider är vardagar klockan 09.00-16.00.
Mejl
För frågor avseende allmänna handlingar eller Statens servicecenters verksamhet i övrigt, kontaktas myndighetens registratur via: registrator@statenssc.se
Vi kan tyvärr inte svara via mejl på frågor om personliga uppgifter eller ärenden.
Besöks- och postadresser
scbid | Verksamhetsort | Postadress | Besöksadress |
---|---|---|---|
30011 | Eskilstuna | Statens servicecenter Box 84 631 02 Eskilstuna | Karlhovbergsgatan 43A |
30001 | Gävle (huvudkontor) | Statens servicecenter FE 15 801 71 Gävle | Ruddammsgatan 30 |
30007 | Göteborg | Statens servicecenter Box 1024 405 21 Göteborg | Packhusplatsen 3 |
30009 | Lund | Statens servicecenter Leveransadress: | Kattsundsgatan 12, |
30008 | Norrköping | Statens servicecenter | Hospitalsgatan 3 |
30003 | Stockholm | Statens servicecenter Box 11134 100 61 Stockholm | Sankt Paulsgatan 6 |
40135 | Sollefteå | Box 250 | Hågesta 104 |
30002 | Östersund | Statens servicecenter FE 15 832 81 Frösön | Öneslingan 11, |
Ring oss via Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net eller Teletal
Kontakta oss via Texttelefoni.se
- För dig som skriver din dialog: texttelefon@texttelefoni.se.
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
- För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.texttelefoni.se.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss via Bildtelefoni.net
- För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via bildtelefoni.net. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store. - För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.bildtelefoni.net.
Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss via Teletal
- Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.
Teletal har öppet vardagar klockan 7:30 – 20:00 och helger klockan 12:00 – 16:00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.teletal.se.
Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.