Starkt ekonomiskt resultat för 2024

Generaldirektör Åsa Lindh

Generaldirektör Åsa Lindh.

I årsredovisningen för 2024 redovisar vi ett positivt resultat på 29 miljoner kronor. Intäkterna från våra administrativa tjänster till statliga myndigheter ökade med 35,6 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med två procent, i jämförelse med 2023.

Överskottet används till att betala av på vårt lån till staten. Det innebär att det kvarstår 100 miljoner kronor på vårt lån.

– Det är ett glädjande och starkt ekonomiskt resultat. Vi arbetar för att skapa verklig samhällsnytta och ta vara på varje skattekrona, säger generaldirektör Åsa Lindh.

Servicekontoren tog förra året emot cirka 2,8 miljoner besökare, en ökning med fyra procent jämfört med året innan.

Vi slutförde regeringsuppdraget som kom 2021 om att öppna 28 nya servicekontor runtom i landet för att förstärka den statliga närvaron på mindre orter och i utsatta områden. Vi fortsätter att utveckla tjänster för att stärka förtroendet för den offentliga förvaltningen.

Kundundersökningarna som genomfördes på servicekontoren visade återigen att nöjdheten fortsätter att vara på en mycket hög nivå överlag bland våra besökare.

Fem nya kundmyndigheter
2024 fortsatte vi att tillhandahålla kostnadseffektiva och säkra administrativa tjänster till andra statliga myndigheter.

Vid slutet av förra året hade vi 170 anslutna myndigheter som tillsammans hade cirka 117 800 anställda. Nyanslutningstakten under föregående resulterade i fem helt nya kundmyndigheter.

– Med hög professionalism och balans mellan service, kvalité och kostnadseffektivitet möter vi medborgarnas behov och stärker förtroendet hos våra kundmyndigheter. Vi fortsätter utveckla tjänster för att stärka förtroendet för den offentliga förvaltningen, säger Åsa Lindh.

Statens servicecenters årsredovisning 2024

Senast uppdaterad: 2025-02-21