Mycket nöjda besökare på servicekontoren
Servicekontorens besökare är fortsatt mycket nöjda. För femte året i rad uppgår Nöjd kund indexet (NKI) på våra statliga servicekontor till 93 på en skala från 0 till 100.
— Att vi lyckas bibehålla så fina siffror år efter år är fantastiskt. Jag vill rikta ett stort tack till alla servicehandläggare som varje dag bemöter besökare och ger service med hög kvalitet, säger Paul Larsson, verksamhetsområdeschef på Statens servicecenter.
Nästan samtliga som svarade i undersökningen uppger att de fick ett bra bemötande, svar inom rimlig tid samt den hjälp de behövde, oavsett servicekontorets storlek och geografiska placering. Drygt nio av tio fick också den hjälp de behövde.
- 95 procent fick ett bra bemötande
- 97 procent fick den hjälp de behövde
- 94 procent fick svar inom rimlig tid.
Fler ärenden till Skatteverket
Det är fortsatt vanligast att man har ärenden och/eller frågor till Skatteverket (50 procent) och andelen ärenden till Skatteverket har också ökat sedan föregående mätning – en särskilt stor ökning syns i Region Nord och Region Stockholm och Gotland. Därefter kommer Försäkringskassan (30 procent) där andelen besök minskat något.
Vid frågan om varför personen besökte ett servicekontor svarade mer än var tredje att de ville möta en fysisk person. Det näst vanligaste skälet (32 procent) var att man ville ha hjälp att använda e-tjänsterna.
Förändringar sedan föregående mätning
Jämfört med föregående mätning hade fler fått förslag om att besöka ett servicekontor, främst från en annan myndighet eller från en familjemedlem eller vän. Färre hade försökt lösa sitt ärende via telefon, medan fler hade försökt lösa sitt ärende via webbplatsen innan sitt besök.
Höstens kundundersökning genomfördes på 30 servicekontor under två veckor i oktober.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under veckorna 42 och 43 på 30 av Statens servicecenters kontor med hjälp av Origo Group.
Vilka kontor som ingick i undersökningen togs fram med hjälp av ett stratifierat urval baserat på kontorsstorlek och region. Inom respektive strata gjordes därefter ett slumpmässigt urval av kontor som skulle delta i mätningen.
Bakgrund och syfte
Statens servicecenter genomför återkommande kundundersökningar för divisionen medborgarservice, som ansvarar för verksamheten på lokala servicekontor som finns över hela landet. På servicekontoren får privatpersoner och företag hjälp i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassans, Migrationsverkets, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets tjänster.
Undersökningen syftar till att ta reda på hur nöjda kunderna var vid sitt senaste besök på ett av Statens servicecenters kontor och resultaten från mätningen är tänkta att användas vid Statens servicecenters förbättringsarbeten.