Dialog och involvering genomsyrade Samverkansdagen

Anders Sandin och Åsa Lindh på på scen inför publik.

Verksamhetsområdeschef Anders Sandin och generaldirektör Åsa Lindh på Samverkansdagen.

Vi behöver bli ännu bättre på samverkan över myndighetsgränserna och tillsammans skapa möjligheter för en effektiv och robust administation inom staten. Det var budskapet när generaldirektör Åsa Lindh inledde årets Samverkansdag.

Årets program innehöll bland annat information om hur Statens servicecenter arbetar med automation och robotisering, ett regeringsuppdrag för att minska korruption, systemförsörjningsfrågor samt standardisering av tjänsteutbudet.

Anders Sandin, verksamhetsområdeschef för myndighetsservice, var mycket tacksam över responsen och det stora engagemanget från deltagarna.

Vi fick många kloka inspel och konstruktiva dialoger som har stor betydelse för vårt framtida samarbete. Vi vill utveckla våra tjänster i nära samverkan med myndigheterna, säger Anders Sandin.

Paneldiskussion om standardisering av tjänsteutbudet

Det finns många fördelar med att standardisera tjänster, men att samtidigt tillgodose de behov som finns hos olika myndigheter är en utmaning.

Fokusera på det värde ni ger för oss alla myndigheter tillsammans, berätta vad ni levererar kopplat till säkerhet och upphandling, men var också mer mer lyhörda för våra verksamheters behov.

Det var några av synpunkterna som kom fram i ett panelsamtal om Statens servicecenters standardtjänster. I panelen deltog Sven Carlsson från SLU, Ann Stadberg från Skolinspektionen, Katarina Zetterqvist från Lantmäteriet samt Håkan Svaleryd från Naturvårdsverket.

Panelen var överens om att det måste vara tydligt vilka tjänster Statens servicecenter erbjuder och vad det innebär att gå in i en standardlösning. De belyste också att det kan vara en utmaning att gå in i en standardlösning då det i början krävs ändrade arbetssätt hos myndigheten. Det behövs en förståelse och en samsyn för att myndigheter ska känna sig trygga med leveransen.

Regeringsuppdrag för att minska korruption

Ulrika Sjöholm från Finansdepartementet berättade om regeringens handlingsplan mot korruption och den pågående satsningen för att minska oegentligheter och välfärdsbrott. Som en del i detta har Statens servicecenter fått i uppdrag av regeringen att utveckla en pilotutbildning som ska hjälpa myndigheter att öka användningen av digitala beställningar via e-handelssystem. Genom att digitalisera inköpen och genom automatiserade kontroller blir det lättare att följa upp och spåra inköpen. Det medför att avvikelser kan upptäckas och hanteras snabbt, vilket minskar risken för korruption.

Säkerhet börjar i vardagen

It-säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund Löwinder delade med sig av vikten av att bygga en säkerhetskultur, ett aktuellt ämne i en orolig omvärld med återkommande it-attacker och påverkanskampanjer. Säkerhetstänket måste ingå som en naturlig del i vardagen, genom att öva och genom att ge medarbetarna kunskaper och rätt förutsättningar.

Senast uppdaterad: 2024-11-07