"Statens servicecenter har ett mycket viktigt samhällsuppdrag"

Bild

Med erfarenhet från både näringsliv och offentlig sektor kliver Anders Sandin in som ny verksamhetsområdeschef på Statens servicecenter. Ett uppdrag han ser fram emot att ta sig an.

– Statens servicecenter har ett mycket viktigt samhällsuppdrag och jag är ödmjuk inför uppgiften. Jag vill bidra med min samlade erfarenhet och fortsätta arbetat med att både leverera och utveckla tjänster som gör svensk statsförvaltning bättre.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har lång erfarenhet som ledare både i privat och offentlig sektor. De senaste tio åren har jag jobbat på Lantmäteriet i en roll som liknar den jag snart tillträder. Som högst ansvarig för Lantmäteriets geodata har jag arbetat nära både näringsliv och offentlig sektor. Jag är van vid att leda stora grupper människor. Det har jag gjort bland annat på Trafikverket och Ericsson.

Vilka drivkrafter har du?

– Samhällsnytta och relationer är min grej. Jag vill förstås leverera enligt det uppdrag myndigheten har och det mandat jag får. Jag kommer att ägna mycket tid åt att träffa människor i verksamheten. Jag vill att så många som möjligt ska känna sig som stjärnor i statens lag. Starka tillsammans.

Sist men inte minst, vad pratar du helst om vid kaffeautomaten?

– Hundar, jag har en älskad schäfer, renovering och lagsport. Trots att jag är en Gävleson är jag en inbiten AIK:are sedan gammalt. Till många andras förtret, ha, ha.

Den 1 juni börjar Anders Sandin på Statens servicecenter. Han kommer att ansvara för verksamhetsområde myndighetsservice som har som uppdrag att leverera administrativa tjänster till andra myndigheter.

Senast uppdaterad: 2023-10-31