Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar till servicekontoren i Stockholms län

Den 1 november tar Statens servicecenters servicekontor i Stockholms län över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden och allmän information om Arbetsförmedlingens erbjudanden och tjänster. På servicekontoret går det också att få guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att skriva ut och fylla i blanketter.

– Nu blir det lättare för många av våra besökare när fler myndighetstjänster samlas under ett och samma tak. Vi ser fram emot att välkomna arbetssökande och arbetsgivare för att bland annat vägleda dem i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger Maria Uddin Åkeson, regionchef på Statens servicecenter.

– Samarbetet med Statens servicecenter är ett viktigt led i arbetet med att säkerställa en lokal närvaro och innebär att vi blir mer tillgängliga på fler platser. Det stärker våra möjligheter att hjälpa arbetssökande och arbetsgivare, säger Joanna Erikson, regionsamordnare Arbetsförmedlingen Stockholm Gotland

Kundtorgstjänsten finns på samtliga servicekontor i Stockholms län:
Brandbergen, Hallunda, Kista, Kungsholmen, Norrtälje, Sundbyberg, Södertälje och på Regeringsgatan i Stockholm city. Den 1 november invigs det nya servicekontoret i Stockholm på Liljeholmsvägen 22 i Liljeholmen.

Från den 1 november är det servicekontoren i Stockholms län som tar emot spontanbesök som gäller Arbetsförmedlingens tjänster. Arbetssökande med behov av bokade besök på Arbetsförmedlingen kommer även i fortsättningen att erbjudas denna möjlighet hos Arbetsförmedlingen.

Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt 2,4 miljoner besökare årligen.

Senast uppdaterad: 2021-10-27